|
Geachte voedsel allergisten (ben zelf alleen allergisch voor katten en stofmijt),
Als restaurant eigenaar sta ik voor een probleempje wat ik het beste kan omschrijven door middel van een voorbeeld:
Afgelopen zaterdagavond (de drukste dag van de week), heb ik o.a. een reservering van 5 personen waarvan 1 x lactose allergie (netjes vantevoren aangegeven). Zij bestelden bij de reservering al het menu van de maand, waardoor wij hier rekening mee konden houden en hebben voor meneer het menu aangepast met ingrediënten als sojamelk e.d.
De prijs van het menu voor meneer was dezelfde als voor de rest van de tafel (€ 30,-), wat inhoud dat ik flink verlies op het menu van meneer heb gedraaid. Wellicht bent u zich ervan bewust dat de marges in de horeca minimaal zijn en ik dus echt over prijzen per persoon moet nadenken. Daarnaast veroorzaakt het feit dat er voor meneer apart gekookt moet worden (andere pannen gebruiken, andere snijplanken etc.) een flinke vertraging voor deze tafel en de dus ook voor de rest van het restaurant.
Nu vraag ik mij af, hoe u, in de hoedanigheid van voedselallergist, er tegenover zou staan om in plaats van € 30,- bijv. € 35,- te moeten betalen (terwijl uw tafelgenoten € 30,- afrekenen).
Tot slot een verzoek: wanneer u reserveert in een restaurant (zeker de kleinere restaurants), geef dan ALTIJD uw allergie door. Vaak kunnen we de dag ervoor hier nog speciaal voor bestellen. Wanneer u bij binnenkomst meldt dat uw zwanger bent, een noten allergie hebt en lactose intolerant bent (waargebeurd!), is het vrijwel onmogelijk om hier nog rekening mee te houden. Tenzij u dol bent op onbewerkte tomaat met een schijfje komkommer...
Hopende op een reactie verblijf ik.
|