Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: allergie voor nieuwe kronen
BerichtGeplaatst: Wo Dec 15, 2004 12:00 am 
Enkele weken geleden zijn er vier kronen op mijn voortanden gekomen. De binnenkant van mijn bovenlip is licht gezwollen, het tandvlees is een beetje bobbelig, ik heb voortdurend een natte neus. Mijn gezicht voelt van mijn bovenlip tot mijn bril vervelend

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
Oplossingen voor allergieën
 Titel:
niemand geinteresseerd???

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
Hallo Wauda,

Toevallig horen we de laatste tijd een paar keer van problemen bij reacties n.a.v. kronen en witte vullingen.
Je kunt heel goed reageren op bijv. de formaldehyde die verwerkt wordt.

Ik hoop dat je onderstaand abstract kan lezen.
Misschien gaat het over en anders moet je hiermee naar je tandarts gaan.
Succes!!

Tineke Timmermans
(www.anafylaxis.net)

Br J Dermatol. 2005 Sep;153(3):479-85.
Gawkrodger DJ.
Patients undergoing dental treatment can be exposed to a wide range of potential allergens, but adverse events seem infrequent. Patients with symptoms or signs of stomatitis, burning, tingling, cheilitis, oral lichenoid lesions, lip and facial swelling may relate their problems to dental treatment or to the use of dental products. Investigation for immediate type or delayed type hypersensitivity is indicated using patch testing, prick testing and blood tests for allergen-specific IgE. The main allergic reactions found in patients include contact allergy to metals, cosmetics, food additives, flavours and acrylates, and immediate type allergy to latex. Adverse reactions following the administration of local anaesthetics are seen in about 0.5% of cases, but immediate type allergy to these agents is rare. In dental staff, occupationally related problems are common and usually take the form of hand or facial dermatitis or respiratory disease. The most common allergic reactions in dental staff are immediate type allergy to latex, and contact allergy to rubber additives, fragrances, acrylates and formaldehyde. Occupational irritant problems causing hand dermatitis are probably more common in dental personnel than is dermatitis caused by contact allergy. Patch testing and tests for immediate type allergy are useful investigative methods in the investigation of patients who present with oral or facial symptoms possibly related to dental treatments and are also beneficial in dental personnel who present with hand or facial dermatitis or respiratory symptoms.

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2004 12:00 am 
Tineke,
Dank je wel voor je reactie. Ik ga op zoek ....

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
Hallo Doortje,

als je kijkt op
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

en je typt dan amalgam and allergy
in dan krijg je 261 treffers.

Maar het zal niet makkelijk zijn om iets te vinden, onlangs hoorde wij van een probleem bij een mevrouw die witte vullingen had laten zetten en heftig reageerde op de stoffen die al bij de voorbereidingen van het vullen werden gebruikt.
Over parodontitis en allergie, is niets te vinden. Wel andere oorzaken zoals bacterieën.

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
Aan Tineke,

Weet jij ook iets meer over een evt. verband tussen amalgaam
vullingen en een zeer ernstige vorm van paradontitis ????
Ik heb tevens een flinke allergie voor nikkel, chromaat en kobalt.

Zou ik hier op welke manier dan ook een verband tussen kunnen leggen? Zit nl. helemaal onder het eczeem, en vraag me af of ik
hier een verband tussen zou kunnen leggen.
Paradontitis zou een uitlokkende factor kunnen zijn voor eczeem
heb ik ooit al eens gelezen ...

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
BerichtGeplaatst: Do Dec 23, 2004 12:00 am 
vaak worden kronen gewoon slecht geplaatst. ik weet een kliniek waar dit zeer secuur gebeurt. bij interesse...zet hieronder je mailadres

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2005 12:00 am 
Wauda,
Misschien kun je iets hebben aan dr A Feilzer, ACTA Amsterdam? Hij is deskundig op het gebied van overgevoeligheden op tandartsmaterialen en weet ook dat overgevoeligheid voor kronen steeds meer voorkomt.
Een gedeelte uit een berichtje dat kortgeleden in de volkskrant stond:
‘Vlekken op de benen na de tandarts
Kwik uit amalgaamvullingen wordt ervan beschuldigd ziekmakend te zijn. Maar er zitten ook andere metalen in bruggen, kronen en implantaten. Nikkel en molybdeen bijvoorbeeld, ingrediënten van roestvrij staal.
Nikkelallergie komt veel voor en sommigen zijn allergisch voor goud. Ook de kunststoffen kunnen allergie veroorzaken.
‘Vage gewrichtsklachten, vermoeidheid en concentratieverlies kunnen samenhangen met materiaal dat in het lichaam is gebracht. Van vullingen tot schroeven en platen bij botbreuken, stents bij bloedvatreparaties of klemmetjes na sterilisaties’, zegt prof. dr. Albert Feilzer, tandarts en hoogleraar materiaalkunde bij het
Amsterdamse ACTA.
Feilzer vindt dat tandartsen het probleem serieus moeten bestuderen, anders zullen de verdenkingen blijven.
Daarom doet hij een studie naar patiënten met klachten. Hij test onder meer hun bloed op allergie en hun lichaam op implantaten.
‘Nikkelallergie kan zwarte vlekken op de benen geven. Geen mens gaat daarmee naar de tandarts.’
De Volkskrant, 17-09-2005

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
De kronen zijn goed, maar blijven bij mij problemen geven. Herplaatsen is niet van toepassing omdat ze er hoogstwaarschijnlijk niet heel af komen. DWZ dat ze opnieuw gemaakt moeten worden, als het toch het materiaal is dat problemen geeft schiet ik daar dus niets mee op.
Bovendien zijn de kosten van 4 nieuwe kronen voor eigen rekening en dus een zeer kostbare zaak! Zeker als niet helemaal duidelijk is waar het probleem ligt.

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel:
Met jouw gegevens over allergie mogelijkheden, ben ik voor een second opinion naar het ACTA in Amsterdam getogen. Zeer onwaarschijnlijk een allergie, geen dikke lip, niet rood, niets duid op allergische reacties. Volgens deze tandarts komt het door wringen, de dikte van de kronen, andere manier van de wortel belasten doordat de vorm toch licht afwijkt van de oorspronkelijke tand of iets van dien aard.
Volgens hem is het een kwestie van afwachten en gaat het vanzelf over, eventueel licht slicen van de elementen.
Het lijkt alsof het tussen mijn oren zit, snachts ga ik minstens 2 maal mijn mond spoelen en sochtends is het een rotgevoel bij wakker worden. Overdag veel drinken, dropjes etc dan is het minder.
Denk je dat een dermatoloog bezoeken nog een optie is?
Mijn tandarts geeft me het gevoel een zeur te zijn.

Meld dit bericht
Naar boven

Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ]