|
|
Pagina 1 van 4
|
[ 83 berichten ] |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4 Volgende |
| Auteur |
Bericht |
|
Thirza
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 03, 2001 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo Deniqua,
Erg vervelend dat je er zo'n last van hebt ! Ik heb ook een allergie voor tarwe en daarnaast ook voor gerst en rogge. Mijn allergoloog heeft mij aanbevolen om zo min mogelijk brood en koek e.d. zaken te eten. In plaats daarvan is het beter om yoghurt met fruit te nemen of rijstwafels met jam (ook lekker). Een tarwe allergie is erg lastig, omdat tarwe in heel veel producten zit, ook in sommige soorten drop bijvoorbeeld. Het eten van tarwevrij maisbrood kan ook. (Bij aanvraag bij een bakker wel te krijgen). Lekkere tips: fruitsalade, yoghurt met honing, salade van tomaat komkommer mais en jonge kaas, rijstwafels met jam, rijstepap met suiker. Hopelijk heb je hier wat aan ?
Groetjes, Thirza
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
|
|
Engeltje
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 02, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Het brood dat ik bak voor mijn zoon is wat compacter dan wij het gewend zijn. Ik bak het in de broodbakmachine en dat gaat heel goed. Ik vries pakjes met twee boterhammetjes in . Wat ik nodig heb haal ik uit de vriezer en doe ik 1 minuutje in de magnetron (gaatjes in het zakje) en dan heb je heerlijk verse boterhammetjes die mijn zoon met smaak op eet. Soms zijn de korstjes te hard, dan snijd ik die er af. Ik hoop dat je er wat aan hebt???
Groetjes Engeltje
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Viv
|
|
|
|
|
Hallo,
Ikzelf heb ook een allergie voor tarwe. Daarom bak ik sinds kort zelf mijn brood in een broodbakmachine. Ik vervang het tarwemeel door speltmeel. Dit is een goede vervanger en het brood is wel wat zwaarder maar het is lekker te eten. Je kunt van speltmeel ook koekjes bakken en ik gebruik voor het brood olie i.p.v. boter en bij de koekjes gebruik ik boter (van de reformwinkel die is op basis van plantaardige olie gemaakt) ik heb namelijk ook een koemelkallergie.
er bestaan ook hele lekkere crackers bij de reformwinkel en die zijn gemaakt van Amaranthmeel, erg lekker en niet te onderscheiden van een tarwecracker.
viv
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Viv
|
|
|
|
|
ik heb precies dezelfde allergieen als jouw dochter, geen tarwe, geen suikers, geen koemelkproducten. Het is inderdaad moeilijk om dingen te vinden die dan te eten zijn. Misschien heb je iets aan het boek, vechten met gerechten, ik heb hier als koekjes uit gebakken en dat bevalt goed. voor de boter pak ik boter van de reformwinkel en is op basis van plantaardige-olie en citroenzuur. Dat is goed te doen.
viv
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
marleen
|
|
|
|
|
Sorry Bart dat ik zo laat reargeer,maar mijn dochter is erg ziek ze heeft een ziekte aan haar lever ,een auto-immuun-hepatitis. ik of wij zijn erg met haar bezig dat betekent dat ik mezelf daar door weer vergeet ,ik ben nu momenteel erg moe vooral in de middag stort in helemaal in en ja dat kan ik nu dus niet hebben,als ik ook ziek gaat worden kan ik er helemaal niet zijn voor haar ,daarom heb ik dus nu een broodmachine aangeschaft jaja ik ga dus nu echt wat aan me dieet doen zodat de arts niet meer hoef te zeggen na zo'n onderzoek"ik zie dat je geen goed dieet houd "want laten we eerlijk zijn zo'n onder zoek is echt geen pretje hij doe dat altijd vanzelfsprekend ik vraag er nooit om,ik heb het onderzoek ongeveer 10 keer gehad het duurt ongeveer 8 min met een slangetje met een verdoving eraan gaat hij door je keel naar binnen om alles goed te bekijken ,foto's te maken en hapjes tenemen,en dan ben ik wel weer blij dat er niets vervelends zit maar krijg wel elke keer een tip van kijk uit!nou Bart sterkte ermee!GROETJES MARLEEN.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
viola
|
Titel: Geplaatst: Do Dec 05, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Heb sinds kort een broodbakmachine gekocht en heb bij een molenaartje verschillende soorten meel gekocht voor mij zelf speltmeel is wel 2 keer zo duur maar ach. Het zelf bakken van brood ook met speltmeel gaat goed.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Mascha
|
Titel: Geplaatst: Vr Dec 06, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hoi,
Ik heb ook geprobeerd brood te maken met een broodbakmachine en meel van sorgente maar wordt miniscuul klein blokje en niet te eten. Waarschijnlijk kloppen de hoeveelheden die ik gebruik niet. Zou iemand mij kunnen vertellen welke ingredienten en in welke hoeveelheid in de machine moeten?
Bij voorbaat dank, Mascha
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Daphne
|
Titel: Geplaatst: Za Dec 07, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo Sandra
Heb je meel verbeteraar geprobeerd om je speltbroden te laten lukken?? Dit heeft onze molenaar (in Sittard) uitgelegd. Mijn man zit naast me, en vertelt me dat meelverbeteraar het volgende bevat: Alfa-amilase, Vitamine C en nog wat dingen. Die van een molenaar is beter dan die van de Aveve. Sterkte er mee.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Patricia
|
Titel: Geplaatst: Za Dec 07, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hoi
Mijn dochter had ook een tarwe allergie. Ik ben naar met haar naar de bioresonantietherapie geweest waar zij behandeld is voor haar tarwe-allergie. Zij moest speltbrood eten ( te koop in de natuurwinkel, wel duur) tot haar tarwe-allergie over was. Zij is 4 keer behandeld en mag nu terug tarwe eten. Het is moeilijk om te zeggen of ze van haar tarwe-allergie af is omdat ze nog meer voedselallergieeen heeft, maar de aard van haar eczeem is wel verandert. Ze is nog in behandeling voor haar andere allergieeen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Clasina
|
Titel: Geplaatst: Zo Dec 08, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo allemaal,
Las over "problemen" met het bakken van speltbrood. Spelt is inderdaad een graan maar geen tarwe. Kun je wel tegen spelt in het algemeen dan kun je waarschijnlijk ook tegen speltgluten (ik heb het nu over een TARWEallergie/intolerantie) en dan kun je extra speltgluten toevoegen. Ik haal speltmeel en speltbloem bij de molenaar. Die vertelde mij dat je door toevoeging van gluten een beter gerezen brood krijgt. Dat bleek waar te zijn. Van speltbloem bak je een wit brood. Daar hoef je geen gluten aan toe te voegen. Ik voeg op 500g meel 20g gluten toe, 300ml water, 2 lepels olie of sojaboter (25g), 10g droge gist, 10g zout, bak dat op volkoren in de broodbakmachine en heb dan een goed gerezen licht volkoren brood. Stokbrood maak ik van speltbloem en daar doe ik op 500g bloem wel 10g gluten bij. Dat deeg maak ik met de broodbakmachine (kneden) en bak het dan in de oven af. Andere dingen moet ik nog uitproberen. Mijn dochter kan al heel lang geen koemelk hebben, sinds een half jaar geen lactose en we weten pas een paar weken dat ze ook een tarweintolerantie heeft. Maar omdat ze vanwege een darmschimmel eigenlijk geen suiker mag gebruiken kan ik ook weinig dieetprodukten kopen. Meestal zit er toch suiker in.
Clasina
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
bart
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 09, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Mireille, wheatex bevat naar mijn weten en ook dat van mijn ouders geen gluten wij gebruiken dit product al 22 jaar. ik heb een glutenvrij dieet en er nooit last van. succes bart012janssen@hotmail.com
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
bart
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 09, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
marleen heb jij toevallig wat meer informatie voor mij over die jaarlijkse biopsie na regelmatig zondigen. ben coeliakie patient en zondig erg vaak uit schaamte voor de mensen om me heen. alvast bedankt voor de informatie. groetjes bart bart012janssen@hotmail.com
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Yvonne
|
Titel: Geplaatst: Di Dec 10, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Klopt helemaal. Ik heb spelt geprobeerd en helaas werd ik er erg ziek van.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Inge
|
Titel: Geplaatst: Di Dec 10, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Bericht voor Marleen: Bij mij is sinds kort ontdekt dat ik een intolerantie heb voor tarwe, rogge, gerst en haver. Ik heb allerlei kant-en-klare brood produkten geprobeerd, maar vond bijna niets lekker. Onlangs kreeg ik in een restaurant heerlijke witte harde broodjes (glutenvrij) van Proceli. Op hun website www.proceli.nl kun je zien waar je het kunt kopen en welke produkten ze hebben (ook ciabatta en zelfs hamburgerbroodjes en koekjes). Misschien heb je iets aan deze informatie; ik was er in ieder geval erg blij mee. gr. Inge
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Cecilia
|
Titel: Geplaatst: Wo Dec 11, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo allemaal,
Wij zijn er 2 weken geleden achter gekomen dat ons dochtertje van 3 jaar coeliakie heeft! Ze mag nu dus van alles niks meer. Ik vind dit heel moeilijk, ze krabt zich helemaal kapot en ik weet niet goed waar ik moet beginnen. We zijn nu dus twee weken met het dieet bezig maar zien nog geen resultaat. Kan iemand mij vertellen hoe lang dit gaat duren?
Alvast bedankt. Groetjes, Cecilia
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Janneke
|
Titel: Geplaatst: Do Dec 12, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
hallo allemaal,
sinds een paar jaar heb ik ontdekt dat ik geen rogge kan verdragen,ik krijg heftig zuur branden en daarna word ik kortademig. Ik at altijd allison brood van onze supermarkt maar dat brood is nu verandert van structuur,valt uit elkaar en is niet lekker meer . Ik ben nu op zoek naar ander brood met als gevolg dat ik het al een week erg benauwd heb. Deze vorm van allergie wordt ook wel bakkersastma genoemd. Heeft iemand een goed advies voor mij?
groetjes, Janneke.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Jet
|
Titel: Geplaatst: Do Dec 12, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hoi allemaal,
Ik ben 34 jaar en heb sinds een jaar of 4 een tarwe-allergie, behoorlijk ernstig want ik kan na het eten ervan in anafylactische shock raken. Dit is ook nog eens inspannings-gerelateerd, dus de mate van inspanning na het eten beinvloedt de heftigheid van de reactie. Ik eet nu altijd spelt-brood van de natuurwinkel, maar durf me daarna nog steeds niet in te spannen omdat spelt een tarwesoort is. Ik heb een broodmachine en heb geprobeerd broden te bakken van boekweit maar dat vond ik vreselijk zwaar en smaakloos (en het rijst ook niet omdat er geen gluten in zitten). Roggebrood lust ik niet. Weet iemand een 'lekkere' en veilige broodvervanger voor mij? Ook rijstwafels heb ik al geprobeerd, best lekker maar daarvan krijg ik na een tijdje erg veel last van een opgeblazen gevoel en heel veel 'borrels'in mijn maag en darmen.
Nog wat medicijnentips voor anderen: ik gebruik Nalcrom drank voor het eten, dit is een chroom-oplossing die een beschermend laagje om je slijmvliezen legt (van je mond tot en met je maag) die er tijdelijk voor zorgt dat niet al het allergeen zomaar huppetee in je bloedbaan terecht komt. Als anti-histaminicum gebruik ik Semprex, vrij nieuw, helpt mij heel goed en ik word er niet duf van (werd ik van Zyrtec etc. altijd wel). Verder heb ik altijd een EpiPen op zak, omdat ik het risico loop in shock te raken.
Veel succes allemaal met het 'leven met een allergie' en alvast bedankt voor jullie tips.
groetjes, Jet
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
laura
|
Titel: Geplaatst: Vr Dec 13, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hoi Viola,
Ik zie dat jij speltmeel gebruikt maar ik heb net gelezen dat spelt ook gluten bevat. Weet jij wel of niet?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
viola
|
|
|
|
|
HOI Mascha 220 ml spawater met bubbel 320 gram speltmeel theelepel zout theelepel suiker 10 gram droge gist scheutje olijfolie Let erop dat de gist niet in aanraking met het zout komt. Succes Viola
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Maaike
|
|
|
|
|
Jammer dat een thread die begint over tarwe-allergie al gauw over gluten gaat. Dat is niet hetzelfde helaas!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Natalie
|
Titel: Geplaatst: Za Dec 14, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Ik heb ook eens aan mijn dietiste gevraagt of ik geen brood van speltmeel kon bakken maar die zei dat spelt gewoon een soort tarwe is en dat Ilse daar waarschijnlijk net zo hevig op reageerd.
Hoe zit dat Viola, ben jij allergiesch voor tarwe maar kan je wel tegen spelt?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
viola
|
|
|
|
|
hoi dames
Gluten mag ik wel gebruiken alleen tarwe niet en speltmeel is een ander ras en ik reageer hier goed op. Je kunt hier alleen achter komen door het te gebruiken. Je kunt het eerst kopen en als het goed gaat zelf bakken. Spelt is 2 keer zo duur als andere meelsoorten. Groetjes Viola
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marleen
|
|
|
|
|
Inge,hartelijk dank! ik ben gelijk naar de site gaan kijken en jeetje ,wat een brood,ik ga dit zeker proberen,ook heb ik gezien dat voor mij dan Alphen a/d Rijn,de Groene winkel dicht bij is. Groetjes Marleen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Natalie
|
Titel: Geplaatst: Zo Dec 15, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Wat een goede tip Inge. Ze hebben daar echt veel brood. Dat ga ik binnekort ook eens proberen.Mijn dochter eet nu het glutenvrije brood van de albert heijn en dat gaat erg goed dus eens kijken of ze dit ook lekker vind.
Groetjes, Natalie
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Francisca
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 16, 2002 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo allemaal,
Wij hebben gisteren net gehoord dat ons zoontje van 20 maanden allergisch is voor tarwe, koemelk en ook geen suiker mag. Vandaag hebben we speltbrood geprobeerd, wat hij gelukkig lekker op eet. Weet er iemand of er ook koekjes te krijgen zijn waarin deze produkten ontbreken ? Inderdaad blijkt er meestal toch suiker aan toegevoegd te worden. Clasina, ben jij al iets meer aan de weet gekomen ?
Groetjes, Francisca
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Pagina 1 van 4
|
[ 83 berichten ] |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4 Volgende |