Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2004 12:00 am 
Hoi Marielle,

Uitproberen voor zover dat 'veilig' is, zou ik zeggen.
Ik heb ivm chronische urticaria ook zo'n lijst en mis tevens de tropische groenten en fruit op die lijst.

Gisteren heb ik cassave gegeten en dat ging prima.
Vandaag jacked fruit en dat was een ramp: flinke bulten en veel jeuk. Dus cassave kun je bij WEL zetten en jacked fruit bij NIET.
Het zijn er maar twee, maar da's in ieder geval al iets.

Succes!

Naar boven

Met citaat reageren  
Oplossingen voor allergieën
 Titel:
BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2004 12:00 am 
Redactie 31 juli 2005: De berichten van deze schrijfster zijn verwijderd uit het forum wegens overtreden forumspelregels.

Naar boven

Met citaat reageren  
 Titel: Re: Dieet beperkt in biogene aminen
BerichtGeplaatst: Wo Sep 24, 2008 1:09 pm 

hallo, Ik heb nu ook 4 maand dit dieet gevolgd histamine beperkt dieet (biogene aminen beperkt dieet) Heb zelf altijd erg last van huidklachten in het gezicht , rode vlekken en ontstekingen . Na jaaaaaren ben ik er achter gekomen dat het een huisziekte is , rosacea!!! Vanaf die dag ben ik gelijk met dit dieet bezig gegaan. Mijn gezicht werd met de dag beter!!! Alles is nu al weg je kan niet eens meer zien waar de ontstekingen hebben gezeten. Ik ben erg blij met dit dieet en ga er ook mee door. Het is echt uitzoeken wat wel kan en waar je niet tegen kan. Voor mensen die al jaren en jaren huidklachten in het gezicht hebben , zouden hier eens aan kunnen denken om het ook te proberen!! Bij mij was het in de winter altijd erger als in de zomer , dus ben erg benieuwd hoe het nu deze winter zal gaan ;) ...........Groetjes

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Do Okt 02, 2008 6:51 pm 

Hoi,

Ik heb sinds enkele weken ook serieus last van uitslag in het gezicht en nu werd ook de diagnose rosacea gesteld. Maar doordat ik zwanger ben kan hier niet veel aan gedaan worden. Daarom ben ik erg geïnteresseerd in een dieet. Is het misschien mogelijk om uit te leggen wat zo'n dieet inhoudt?
Groetjes

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 03, 2008 11:27 am 

hallo Nattie,

Ik was ook zwanger toen ik het heb gekregen. dat is nu bijna 21 jaar geleden ;) . Het heeft ook iets te maken met hormonen . Of het ook wat met voeding te maken heeft is denk ik per persoon verschillend. Mij is altijd wel gezegd pas op met alcohol en scherpe kruiden/specerijen.
Als je kijkt bij www.adviesallergie.nl en dan aan linkerkant onderaan histamine beperkt dieet aanklikt , zie je een hele goeie uitleg van het dieet. Ook lees je daar b.v. waar veel histamine in zit en waar matig inzit enz.
Ik doe dit dieet om het uit te proberen en samen met een dietiste. Ik heb hiervoor een verwijsbrief van mijn huisarts gekregen. Dat zou ik als ik jouw was ook doen samen met een dietiste.( nu je zwanger bent) Want het is een ingewikkeld dieet en in begin even moeilijk omdat je dan eerst alles moet laten staan waar histamine in zit!!!! Het ziet er bij mij nu heel erg goed uit , heb geen plekje of ontsteking meer op mijn gezicht :D :D .Ik weet natuurlijk niet of dit altijd zo blijft . Maar ik ga wel verder met het dieet , vind het nu na 4 maand ook niet zo moeilijk meer.
Verder kun je op de site www.huidarts.info en www.huidinfo.nl ook heel veel lezen van de huidziekte rosacea!!!
Ik heb zelf een boek gekocht(over voedsel en allergie) , eetwaar = eetbaar van dr.J. Kamsteeg daar staat ook heel veel van histamine in.
Groetjes Moon

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 03, 2008 3:11 pm 

Hoi Moon,

Dank je wel voor de informatie. Momenteel is mijn gezicht verschrikkelijk, ik wordt er gek van. Het jeukt ook verschrikkelijk. Hoop dat ik toch ergens iets vindt om momenteel te doen, want dit is niet leuk!!! :(

Groetjes, Nathalie

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 03, 2008 3:51 pm 

Hoi Nattie,
Ik begrijp dat natuurlijk heel goed!!!! Heb het zelf al 21 jaar . Het gaat en het komt pppfff........ Tijdens de zwangerschap was het wel erg bij mij. Ik hoop dat je wat met de informatie kan doen. Er zijn nog meer dingen waar je wel rekening mee kunt houden , kijk maar eens op die site's. Groetjes Moon :D

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2009 10:11 pm 
sinds februari vorig jaar weet ik dat ik allergisch ben voor histamine. ook hond,kat,paard, bijvoet, grassen, huisstofmijt en de daarbij horende kruisreacties met verschillende groenten waren vroeger al bewezen. ik heb het boek van J. Kamsteeg uitgeplozen en heb een lijst van histamine beperkend dieet bijna uit het hoofd geleerd.... steeds opnieuw vind ik het moeilijk om van de verboden produkten af te blijven, want ik slik nog dagelijks aerius om mijn werk te kunnen blijven uitoefenen maar dit verdoezeld de symptomen van mn allergie, zodat ik niet echt het dieet kan volgen...meestal wordt aanbevolen eerst een basislijst te volgen en daarna beetje bij beetje iets aan toevoegen, maar door die aerius is dit voor mij eigenlijk niet haalbaar....is er iemand die ook met dit probleem kampt?...ben ik de enige die zo beperkt mag eten?...mn ontbijt bestaat uit volkoren brood(onbesmeerd, zonder beleg) en een kopje magere melk. mn middagmaal ook en voor mn avondeten is er gekookte aardappelen of rijst met kip,kalkoen of biefstuk. tussenin drink ik water, een enkele keer koffie. voor tussendoortje neem ik rijstwafels of havervlokken in magere melk.... tamelijk eenzijdig?...

Naar boven

Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2009 9:28 pm 

hoi jacquelina,
Beetje late reactie, maar beter dan nooit ;)
Waarom lukt het niet om je aan het dieet te houden in combinatie met aerius?

Ik volg nu bijna een jaar het Histamine vrij dieet, samen met beperkt gluten en melk. Het is een hele weg, maar je kan nog steeds goed eten.
Ik weet niet hoe ver je nu bent, maar voor andere lezers is deze informatie misschien ook handig.
Bij de reformwinkel kan je boter en magarine halen van Natufood. Brood kan je beleggen met: appelstroop, abrikozenjam, zonnebloempittenpasta, honing. Mijn dietiste heeft een recept door gegeven voor runderpate, als je wilt kan ik hem mailen of hier posten.

Zelf volg ik het dieet vanwege darmproblemen. Het is voor mij heel belangrijk om genoeg oplosbare en onoplosbare vezels binnen te krijgen. Tijdens de lunch eet ik daarom altijd witlof met een scheutje olie en rozijnen of pijnboompitjes.
Als je creatief genoeg bent, dan is het avond eten ook niet zo'n probleem. (biologische) Runderboullion van Struijck is super handig om smaak te krijgen. Maar een uitje fruiten is ook erg smaakvol. Olijven mogen ook niet vergeten worden. Hou je erg van pasta? Maak dan eens een pompoensaus om tomaat te vervangen. Of fruit courgette stukjes en pureer deze tot een sausje.
Moeite met de rest van het gezien? Gebruik de oven! In een klein schaaltje leg je jou portie: bijvoorbeeld zalm (diepvries) met venkel/paprika/witlof/courgette met wat olie (afdekken met aluminium folie).

Ik heb voor kerst een ijsmachine gekregen waarmee ik mijn eigen toetjes maak. Ijs word gemaakt van eidooiers en geen eiwit! dus toegestaan. Het basis recept is al lekker, maar je kan er ook rozijnen, carobepoeder (chocolade vervanger) bij doen.

Dieet lijst kan worden gemaild, stuur mij een pm

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2009 1:34 pm 
hallo,
histamine beperkt op zich is niet zo moeilijk, maar wat als je ook allergisch bent aan àlle fruit en rauwe groenten?... en ook aan honing, kleur-en bewaarstoffen?... volgens mij blijft alleen rijst, boekweit, kip, kalkoen, rundvlees, witte vis, appelmoes en jonge kaas over....
ben echt op zoek naar aanvullingen voor mijn dieet maar vind er geen!...
wordt eigenlijk hopeloos! onze maatschappij zit zo niet in mekaar hé....pffff
vriendelijke groeten,
jacquelina

Naar boven

Met citaat reageren  
BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2009 2:02 pm 

Mag je ook geen fruit als het bereid is? Ik doe vaak mijn fruit (geschild) in de magnetron, omdat het dan bepaalde stoffen afbreekt. Je zou ook de avond van te voren groentes kunnen blancheren en deze de volgende dag eten tijdens de lunch. Tijdens het koken even een extra pannetje op het vuur. Of je neemt voorgesneden groenten mee, legt deze even in een schaatje met water in de magnetron.

Je noemt geen gluten producten, mag je die niet?
Kant en klaar producten gaan inderdaad bijna niet.

Wat ik ook erg lekker vindt om te maken en simpel:
snitzel of vis met een krokant laagje.
Doe een eidooier of no-egg op een bordje. Leg daar de witvis of kalkoenfitet in. Daarna wat tortilliachips naturell in een plastic zakje doen en helemaal plat slaan. De filet bestrooien met het strooisel en een beetje aandrukken. Even bakken, lekker!

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]