|
| Auteur |
Bericht |
|
Bob Schurkjens
|
Titel: Geplaatst: Zo Dec 11, 2005 12:00 am |
|
|
|
|
Nog even wat gegoocheld en uitgevonden dat dit fenomeen in het Engels "tonsil stones" wordt genoemd. Grappig om de hele discussie in het Engels terug te vinden!
Zelfs Wikipedia (online encyclopedie) schrijft er over.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
|
|
Bob Schurkjens
|
|
|
|
|
Zeer interessant draadje; ik kwam op dit forum om meer te weten te komen over het middel Xyzal. Ik gebruik dat i.v.m. allergieklachten (neus).
Deze ranzige platte korrels die stinken als de hel heb ik af en toe ook. Ik dacht altijd dat het oud en opgehoopt tandplak was. Ook al schraap ik mijn tong altijd schoon bij iedere keer dat ik mijn tanden poets. Verder heb ik helemaal geen last van mijn amandelen en ook zelden keelpijn.
Net voor de spiegel een zaklamp in mijn mond gehouden. Maar ik zie mijn amandelen niet. Wel een paar witte puntjes. Heb er met een wattenstaafje overheen gewreven maar dat resulteert alleen maar in een braakreflex. Afijn, ik ga hier meer over opzoeken en als ik meer weet zal ik het hier posten. Succes iedereen met dit probleem.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Sandra
|
|
|
|
|
Hoi Tatiana,
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het doet me goed om te lezen dat de klachten van nu naar alle waarschijnlijkheid verdwenen zijn na de operatie! Daar doen we het tenslotte voor :-). Het is idd afwachten hoe het bij mij uitpakt, maar dit soort verhalen (ook van Karin, nr. 108, alleen balen voor haar van de neusamandelen) zijn wel een soort van oppepper. De angst neemt wel wat af, geloof ik. Kreeg vanochtend te horen dat ik over anderhalve week er aan moet geloven, dus weinig tijd meer om er over in te zitten en dat is alleen maar beter! Bedankt voor je adviezen en goede wensen! Als ik weer wat opgeknapt ben, zal ik hier nog wel ff mijn ervaringen plaatsen.
Groetjes, Sandra
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Hannelore
|
|
|
|
|
nr.115: Dat van die puistjes herken ik! Ik heb nergens puistjes, behalve dan rond mijn mond. Ik studeer sinds vorig jaar logopedie en heb dus heel wat moeten leren over de mond, keel en aanverwanten. Daardoor heb ik ontdekt wat die witte bolletjes waren waarvan ik steeds last had. Ik heb ook gelezen dat de bacteriën vanop je amandelen zorgen voor de puistjes rond je mond, dat komt wss doordat je aan je lippen likt en zo de bacteriën overzet op je lippen en het gebied rond je mond, waar ze dus voor puistjes zorgen.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik ze zou laten weghalen. Ik heb er last van sinds ik klierkoorst gehad heb, daarna heb ik frequent last gehad van keelontstekingen en oververmoeidheid. Ik was veel sneller ziek dan vroeger. Mijn immuunsysteem leek nu ok te zijn en die vermoeidheid heb ik (denk ik) ook niet zo erg. Maar ik kan me nog moeilijk herrinneren nu hoe ik voor de klierkoorts was en ik me mss gewoon aangepast heb aan de situatie. Nu, sinds de paasvakantie ben ik non-stop ziek, ik voel nu vaak mijn amandelen pijn doen (vooral als ik moe ben) en ik heb faro-laryngitis gehad en heb nu al enkele weken last van vasomotorische rhinitis. Ik weet niet of mijn amandelen de oorzaak zouden zijn?
Voor de mensen die ook twijfelen; de ontstekening van de amandelen wordt veroorzaakt door streptokokken, je kan een ASL0-bloedtest laten doen (ANTI-STREPTOLYSINE 0). Streptokokken kunnen zich door je hele lichaam bewegen en elders ook problemen veroorzaken! Als je ASL0 extreem hoog is bv 700 ofzo ben je best je amandelen er te laten uithalen. Is het rond de 100 is het niet zo'n groot probleem. Daarnaast hangt het er ook vanaf of je zelf veel last hebt van die ontstoken amandelen. Ik laat de test na mijn examens doen en ga dan beslissen. Als ik de keuze heb, dan laat ik ze er liever niet uithalen. Het is tenslotte een deel van je lichaam en ik vind niet dat ik er moet in laten snijden als het niet nodig is.
Hopelijk hebben jullie allemaal wat aan deze info!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
sandy
|
|
|
|
|
Eindelijk eens verhalen van mensen met t zelfde euvel, heb er ook onwijs last van de ene keer wat minder als de andere keer!. Maar je krijg er zon stinkadem van en met t uitdrukken van de witte stippen in de amandelen stimuleert je alleen maar de aanmaak zei mijn dokter!. ik zit er dan ook echt aan te denken om ze er uit te laten halen alleen ben bang dat t zo pijn doet met slikken enzo ik ben 36. Maar om zo door te blijven lopen is ook niks .
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
annelies
|
|
|
|
|
hallo elly uit sneek, kijk even op blz.13 mijn verhaal. groetjes annelies uit tegelen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
annelies
|
|
|
|
|
hallo allemaal, ik ben 46 jaar en, ik loop al 4 jaar met een stink korrel in mijn keel. KNO arts zegt komt niet van de amandelen,want ik heb mooie kleine amandelen. ik ben er inmiddels achter wat ik heb, ze noemen het TONSIL STONES. opeenhoping van bacterien en voedselresten.wat zich in de keel verschuilt. een eerdere schrijver jan uit amsterdam verwees naar de site www.dentist.net/post-nasal-drip-2.asp een engelse site. ik heb bij google net zo lang gezocht totdat ik in nederland een firma vond met dezelfde procucten. kijk maar eens op
www.therabreath.nl ps. heb nooit last van ontstoken amandelen of keelontsteking.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Loes
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 12, 2005 12:00 am |
|
|
|
|
oja en jullie spreken over: er uit duwen, maar ik zie niet in hoe ik daar zou moeten aan beginnen, hoe kun je dat daar uitduwen of halen???
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Loes
|
|
|
|
|
Ik heb ook last van de geelkleurige bolletjes die uit mn keel komen. Soms hangen er zelfs een paar aan elkaar (of zo lijkt het toch). Ik heb het maar af en toe ( 1 keer per week gemiddeld). Maar het ruikt ook heel vies. Ik zie niets aan mijn amandelen en heb ook niet bijzonder veel last keelontstekingen of... Ik zou echt graag weten waar dat vandaan komt en wat ik er kan aan doen... Dus als iemand een idee heeft, laat het me maar weten! Groetjes
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Lieve
|
|
|
|
|
.. en bedankt voor de Engelse term hiervoor Bob! Dat zoekt toch makkelijker dan 'gele stinkende bolletjes' ;)
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Lieve
|
|
|
|
|
hallo!
Inderdaad geweldig om te lezen! Zelf heb ik ook al heel m'n leven last van die witte/gele stinkende bolletjes uit mn keel, maar had geen idee wat het was. Een paar jaar geleden ben ik naar de dokter geweest hiervoor maar hij zei dat het waarschijnlijk met een verkoudheid te maken had... Ik vraag me af wat het nu echt is; een afscheiding van ontstoken amandelen, etensresten of een soort bacterie. Gek dat artsen er blijkbaar ook niet altijd van op de hoogte zijn. Zelf heb ik nooit last van mn keel verder, ik dacht eigenlijk dat die balletjes samenhangen met bepaald soort eten. Bij veel suiker en bij zuivel lijkt het erger te zijn. Veel succes met de oplossing iedereen, en mocht je behalve amandelen te laten verwijderen, een effectief middeltje hebben tegen de bolletjes & de stank; laat even een berichtje achter!
groeten
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Anne
|
|
|
|
|
ja, keelamandelen verwijderen.. dat is het beste
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
sanne
|
|
|
|
|
Bij mij zijn het ook de ontstekingen in mijn keelamandelen geweest. Nadat deze zijn verwijdend heb ik ze nooit meer gehad.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
jolanda
|
|
|
|
|
hoi ik heb dat ook gehad die vieze stinkende witte bloemkooltjes, bij mij zijn uitendelijk mijn keelamandelen verwijderd, dat is ongeveer 3 jaar geleden en vanaf die tijd heb ik geen last meer! Onderschat de operatie niet, de napijn is best pittig vooral de eerste week, maar....het is het dubbel en dwars waard! nog een tip om die ondingen te verwijderen, pak een schuifspeldje/haarspeldje, vouw hem helemaal open, zo word hij langer,controleer of het bolletje op het eind van het speldje er wel op zit en of het goed vast zit, met dit bolletje kan je die vieze witte bloemkooltjes er zo uit wippen, zorg voor goede verlichting en wees voorzichtig!! iedereen veel succes!! O ja ik was 35 toen ik geopereerd werd, het kan dus wel op latere leeftijd....
groetjes, jolanda
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Kris
|
|
|
|
|
hallo allemaal,
ik ben echt verbaasd. ik ging naar google, tikte daar "witte korreltejs achter op de keel" in en zie dat zoveel mensen zijn die er ook last van hebben. Ik dacht dat ik echt de enige was die dit rare verschijnsel had ;-)
Ik ben al een paar keer naar de dokter geweest. ook hij kon mij helaas niet vertellen wat dit is en hoe het komt. wel heeft hij de laatste keer gezegt (drie weken geleden) dat als ik er over een maand nog last van heb, dan verwijst hij mij door naar de KNO-arts. Sinds gister heb ik er weer (8ste keer ofzo) last van. Nu laat ik me echt door verwijzen, alleen ben ik echt bang voor de operatie. Ik ben 21 jaar, en ben namelijk nog nooit geopereerd. Kan iemand mij vertellen hoe de operatie in zijn werk gaat?
Ik hoor het wel.
Groetjes, Kris
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Annelies
|
|
|
|
|
Hoi, Ik had precies hetzelfde, ontstoken amandelen, dikke keel, witte korrels in de keel die heel erg stonken. Toen ik vier jaar geleden stopte met roken was het over! Het heeft met je weerstand te maken. Na de geboorte van mijn dochtertje heb ik het weer een keertje gehad, toen was mijn weerstand ook erg laag door de borstvoeding en gebroken nachten ed. Dus stoppen met ROKEN! Je voelt je stukken beter!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Sakia
|
|
|
|
|
Ik heb mn amandelen eruit laten halen en de pijn viel mij ontzettend mee. Ik liep meteen alweer te kleppen. Alleen als je verkouden bent als je geopereerd wordt is het wel lastig dat je steeds last hebt van dik slijm dan vast gaat zitten in je neus en keel waardoor je het benauwd kan krijgen. Das lastig. Ik ben eergisteren geholpen en de pijn wordt nu al minder. Ijswater doet wel onzettend pijn in het begin maar de ijsjes verzachten het wel. Tis voornamelijk het slikken dat vervelend is en je keel raaktontzettend opgezwollen. Maar goed bij mij is het ontzettend meegevallen. Had het toch erger verwacht gezien de verhalen die ik allemaal gelezen had. Ben 23 dus ik dacht dat wordt een hel met die pijn. Nou dat viel toch mee bij mij. Maar dat verschilt toch per persoon. Maar zo zie je maar weer, het hoeft niet een hel te zijn. Ik ruik in mn neus nog steeds die nare lucht van die bolletjes die ik elke dag van mn leven had, al jaren lang. Ik heb zo'n gevoel dat ze dus al die tijd van mn neusamandelen komen. Ik hoop het niet want dan kan ik weer naar het ziekenhuis. Ik wacht af. Ik durf alleen nog geen vla te eten. Toch bang dat er iets mis gaat. Maar goed, voor de mensen die ertegenop kijken omdat ze wat ouder zijn. Het hoeft niet zo ontzettend pijnlijk te zijn. Ga van het ergste uit en het valt altijd mee.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Elly
|
|
|
|
|
Ik heb af en toe ook last van witte stukjes achter in mijn keel die stinken. Ik heb al jaren geen amandelen meer en toch heb ik het. Dus die vlieger gaat niet op. Ik voel ze soms gewoon zitten, dat zit dan in de weg. Ik heb altijd gedacht dat het ontstoken speekselklieren waren. Die zitten op verschillende plaatsen in je mond. Groetjes Elly
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
h-jansen
|
|
|
|
|
Hoi Ik woon in Duitsland en daar gaat het wel effe anders! Regelmatig problemen met je amandelen is hier een dringende reden om ze te verwijderen, het is namelijk zo dat je er spierproblemen, reumaklachten, hart en bloedsomloop-problemen en op den duur zelfs levensbedreigende hartproblemen van krijgt. Assertief zijn en een verwijzing naar de kno-arts eisen is de enige mogelijkheid lijkt mij. Per slot van rekening heeft een huisarts daar niet voor gestudeerd en een kno-arts wel!!!! Sterkte
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Margo
|
Titel: Geplaatst: Di Dec 13, 2005 12:00 am |
|
|
|
|
ik heb nooit last van een slechte adem :) en mijn amandelen zijn geknipt toen ik 4 was ofzo. Ik had vorige maand, en nu weer ontzettend last van een gore adem (ik rook t zelf ook). Nu haalde ik vanmorgen een paar keer mijn neus op en er kwamen witte bolletjes uit. Ze stonken idd vreselijk, leek wel bedorven braaksel ofzo. Ik ben verder niet verkouden en heb nooit keelpijn. Dus alle mensen die hier zeggen dat t aan amandelen ligt, dat klopt niet want ik heb geen amandelen meer maar wel witte bolletjes!
Nog even 1 ding: volgens mij zitten sommige mensen hier over andere problemen te praten. De één heeft t over witte puntjes die te zien zijn in de keel, ze ander over witte bolletjes uit de neus. Dus waar hebben we t nou over?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
anoniem
|
|
|
|
|
Hallo iedereen ik ben 17 jaar en ik heb er zelf ook heel veel last van die witte bolletjes. Ik merk dat mijn amandelen en keel gelijk geïrriteerd raken als ik peper eet of prik drink. Ik probeer dit dan ook zo weinig mogelijk te doen, maar het is vrijwel onmogelijk. Het is namelijk zo dat ze zelfs reageren op zwarte peper. En dat zit in heel veel eten verwerkt en merk je pas dat het er in zat nadat je het hebt gegeten.
Ik heb dit probleem zolang ik me kan herinneren en ik ga na het lezen van deze verhalen toch maar even naar de huisarts om te vragen of het slim is om ze te verwijderen. Ik hoop dat ik hier ooit vanaf kom en gewoon vrijuit kan praten zonder bang te hoeven zijn dat iemand het ruikt.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
silvia
|
|
|
|
|
Toen ik 23 was zijn mijn amandelen verwijderd en heb er bijna geen last van gehad. Je moet gewoon zorgen dat je veel en koud drinkt en veel waterijs eten geen roomijs want dan heb je meer kans op ontstekingen. En verder zorgen dat je paracetamol pakt om de pijn te stillen en neem 's nachts drinken mee naar boven voor als je wakker wordt dat je de keel kunt smeren dan doet hij minder zeer. En je kunt ook je keel koelen met koude natte doeken rond je nek. Verder wil ik je alvast veel beterschap wensen met de operatie. Gr.Silvia
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Joyce
|
|
|
|
|
Hallo,
Ik heb ook al jaren last van die stomme witte propjes. Ik noemde ze altijd popcorntjes. Huisarts vertelde eerst dat het aftes waren en ondanks dat ik wist dat dit niet het geval was ben ik zonder in discussie te gaan weer naar huis gegaan met een recept voor cornisil of zoiets. Dit is een of ander spoelmiddel. Heb me een bult gegorgeld maar, zoals ik al verwachtte, het hielp niks. Antibiotica heeft het probleem voor 2 weken verholpen, en toen begon het weer. Ik heb echter nog nooit een keelontsteking gehad, wel af en toe lichte keelpijn. Vreselijkste is gewoon die vieze smaak in de mond, die propjes die ik constant voelde, als ik praatte, als ik slikte, als ik lag te slapen echt constant!!! En dan maar kijken hoe je het oplost als zo'n stom ding loskomt als je in gesprek met iemand bent. Afslikken is niet echt een optie, weet immers hoe goor die dingen zijn. Dus dan maar even onder de tong of in de wang bewaren tot er een moment komt dat je hem snel kunt uitspugen of in een zakdoek kunt stoppen. Heel herkenbaar allemaal. Ik ben er 3x voor bij de huisarts geweest en toen vond ik het genoeg, heb zelf een doorverwijzing voor de KNO arts gevraagd en die kon me direct vertellen dat het om een chronische ontsteking van de amandelen ging. Enige optie "VERWIJDEREN". Heb haar nog gevraagd wat in het ergste geval zou kunnen gebeuren als ik het niet zou doen (vond het idee van deze operatie toch een beetje eng) en toen vertelde ze me dat het op den duur op de hartkleppen kan slaan. Nou, dan is de keus makkelijk gemaakt. Daarbij is het zo dat de pus (want dat is het) die je afslikt in je maag terecht komt en dit kan weer maagklachten en vermindere eetlust veroorzaken. 10 april was de grote dag. Tis nu 4 dagen geleden dat ze "geknipt" zijn en het is de meest vreselijk pijn dat ik tot nu toe gehad heb. Als ik voor de keus stond om in plaats hiervan de bevalling van mijn dochter over te doen deed ik het meteen, haha. Al 4 dagen niet fatsoendelijk gegeten, voel me daar het meest beroerd door. Slikken doe ik met mijn hele lichaam om de pijn op te vangen. Als ik iets van pudding of appelmoes heet moet ik 3x slikken voor ik alles erdoorheen heb. Zal een paar dagen afzien zijn, maar dat heb ik er wel voor over. Als daardoor die vieze rotzooi weg blijft.
Moraal van dit verhaal. Blijf nooit te lang met klachten rondlopen. Als je denkt dat de huisarts het bij het verkeerde eind heeft, vraag gewoon om een doorverwijzing of loop de deur bij hem/haar plat. Op den duur krijg je dan vanzelf een doorverwijzing. Je eigen gevoel klopt meestal. Gaat tenslotte om jouw lichaam.
Succes voor iedereen die met dit probleem zit!
Kris, op internet zijn diverse pagina's waar de operatie omschreven wordt. Type in google bv "amandelen knippen" en je krijgt verschillende mogelijkheden. Enige waar ik me ontzettend aan gestoord heb is dat het 9 van de 10 keer om kinderen gaat, en deze procedure is weer net iets anders dan bij volwassen. Succes!
Groetjes Joyce.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
daisy
|
|
|
|
|
ik heb de oplossing om van die witte stinkende bolletjes af te komen.....GEEN MELK meer drinken. Sinds ik dat niet meer doe, heb ik nergens meer last van en weer een hele frisse adem,succes. groetjes
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
jan
|
|
|
|
|
he annelies maar weet je zeker dat die nederlandse site het over hetzelfde probleem heeft als bij die engelse site. Want ik lees op die nederlandse site alleen over witte dingen achterop je tong enzo, niet over die harde wit/gele korrels die echt achter in je keel zitten, ikvraag me af op het probleem daarmee opgelost is met die therabreath
|
|
| Naar boven |
|
 |