Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: stemming, emoties, stress, uiten
BerichtGeplaatst: Do Aug 28, 2014 10:17 pm 

Hallo allemaal, mijn naam is Mirjam, sinds 6 weken oud tot nu aan toe (ben 40) heb ik te maken met constitutioneel eczeem. Vroeger over mijn hele lichaam, wat een groot deel van mijn gevoel in mijn jeugd heeft bepaald. Minderwaardigheidsgevoel, schaamte voor de buitenwereld, gepamperd door naaste omgeving, onmacht, jeuk, krab en pluk gewoontes, slecht slapen en depressief, Al met al weinig fijne herinneringen. Het bepaalde mijn hele leven, ik was niet Mirjam met eczeem maar de eczeem was mij... Vanaf mijn 26ste begonnen met medicatie om beter in mijn vel te komen (SSRI). Het gevolg was dat ik me beter ging voelen en uit mijn cocon gekropen kwam waardoor het eczeem sterk begon te verminderen. Heerlijk was dat, het gevoel te hebben eindelijk te leven! Ik kon dat leven echter nog niet zo goed handelen, ik hoefde me nl niet meer te verstoppen en kreeg ook te horen van mijn omgeving dat ik er zo goed uit zag. Momenteel vooral nog last van heftige uitslag rondom mijn mond en veel littekens door het vele krabben en rondom mijn ogen wat maakt dat het er regelmatig gezwollen en rimpelig uitziet. Omdat ik in het verleden veel hormonenzalf heb gebruikt is mijn huid dunner en kwetsbaarder geworden. Wat is inmiddels weet is dat het niet uiten zorgt voor extra jeuk rond de mond en dat jeuk ook mijn tranen zijn (kan bijna nooit huilen). Veel therapie gehad, wijzer geworden, verstandelijk weet ik het allemaal wel maar het is en blijft een zoektocht naar hoe het beter kan worden. Acceptatie dat dit het waarschijnlijk is en dat ik met het ontsierende effect moet dealen zal ongetwijfeld het beste zijn..... Da lukt helaas niet altijd (vaak nie) count your blessings: Ik ben eigenlijk nooit ziek, als er iets dwars zit komt het er via de huid wel uit. De huid het belangrijkste orgaan, een dun laagje tussen je binnenwereld en de buitenwereld. Als ik maar wat minder gevoelig zou zijn (als persoon), gewoon wat nuchterder dan zou ik het hele leven wat relexter kunnen doorlopen. Ademhalen op een juiste manier geeft rust en ontspanning. Het helpt ook om jeukaanvallen (teveel stress) die ontlading zoeken via je huid te kunnen handelen en kalm te blijven.
Ik kan geloof ik nog wel uren verder vertellen over het hele eczeem verhaal maar voor nu is het wel goed zo. Ik vind het altijd weer een steun om verhalen van anderen te horen zodat je weet niet de enige te zijn, waarvoor mijn dank!
Lieve groet,
Mirjam

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
Oplossingen voor allergieën
 Titel: Re: stemming, emoties, stress, uiten
BerichtGeplaatst: Za Aug 30, 2014 9:49 am 

Hallo Mirjam,
Ook ik heb jaren gezocht in van alles wat de huid aangaat.
Tja huidproblemen in gezicht maakt al depressief vind ik.
Wat ik niet lees in jouw verhaal is dat juist onze darmen veel met de huid te maken hebben.
Ik zal in kort schrijven wat ik hierover heb gevonden.
Misschien kun je er iets mee.

Veel huidproblemen ontstaan doordat de darmen niet goed functioneren.
De darmen zijn heel belangrijk voor het opnemen van voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen.
Wanneer je veel darmproblemen hebt , kan dat ook het begin zijn van huidproblemen.
B.v. acne , eczeem , schimmelinfecties maar ook voedingsallergieën.
Voedingsallergieën kunnen ook huidproblemen veroorzaken .

Darmproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben.
- O.a. door medicijn gebruik als antibiotica.
- Verkeerde voeding ( voedselallergie ) b.v. lactose-intolerantie , coeliakie , eiwit .
- voedingsstoffenopname die verstoord is door de opname in dunne darm
- Schimmels , bacterie , parasieten enz
Als de darm niet goed werkt, wordt het lichaam totaal ontregeld.
Gezonde darmen zijn een voorwaarde voor het herstel van alle chronisch ziektes!

De grootste vijand van een gezonde darmflora is antibiotica.
Te veel antibiotica vernietigt onze darmflora. De darmflora speelt een belangrijke rol
bij ons immuunsysteem/afweersysteem.
Je afweersysteem wordt zwakker en ook je darmen .
Zo heb je kans dat er sneller "indringers" ons lichaam binnen komen.
Zoals schimmels , bacteriën , parasieten, virussen enz .

Wat niet alleen maar klachten geeft van de huid.
Maar ook meer stress en vermoeidheid en ontstekingen , maagproblemen enz .

Wanneer de darmen ziek zijn , kunnen ze ook minder goed voedingsstoffen opnemen.
Deze vitaminen ( zeker de B-vitaminen) zijn juist weer erg belangrijk voor de huid.
Ook kun je vitamine tekorten krijgen. Door dat je darmen niet goed meer kunnen opnemen.

Heel veel vitaminen zijn belangrijk voor je huid. Bij tekort hieraan kun je huidklachten krijgen.
Een paar voorbeelden:
Voeding met veel vitamine A is heilzaam bij acné.
Biotine (vitamine B8 ) - Helpt mee bij eczeem en terugkerende schimmelinfecties.
Pantotheenzuur (vitamine B5 ) - Helpt mee bij acné . Voorkomt infectie aan de huid.
Niacinamide (Vitamine B3 ) - helpt mee bij rosacea
Vitamine E zorgt voor het behoud van het vocht-evenwicht in je huid en beschermt je huid tegen veroudering.
(avocado zit veel vitamine E in)

Niet alleen vitaminen zijn goed voor huidklachten ook mineralen /kruiden/oliën .
Water en ook gezonde voeding als groente en fruit.
Vaak wordt gezonde voeding vergeten als een goede medicijn!!

Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ]