|
| Auteur |
Bericht |
|
marleen
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 24, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
hallo,
mijn dochter van 7 heeft ook van die gele stinkende propjes in haar keel sinds een paar maanden, volgens de huisarts kon het te maken hebben met de ziekte van pheiffer maar omdat mijn dochter niet vermoeid was dacht ikzelf dat het een andere oorzaak had. en ineens kreeg ze toch extreme vermoeidheids verschijnselen we hebben toen bloed laten prikken en ja hoor het was wel degelijk de ziekte van pheiffer. we zijn nu een paar maanden verder en de vermoeidheid is grotendeels verdwenen, maar als ze verkouden is of zich niet lekker voelt komen de gele propjes weer te voorschijn, ze zijn dan maar klein en maar 1 of 2 stuks.
dus misschien een advies laat eens bloedprikken!!!!!
groetjes marleen
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
|
|
jannes
|
Titel: Geplaatst: Ma Dec 24, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
ik heb dat ook sindskort en het is echt hinderlijk. vooral de geur die er af komt. is er geen middeltje voor. al ik het weg haal dat gele troepje begint het ook te bloeden. ik heb het zelf aan de rechter kant en mijn amandel is dikker dan de linker iemand die al een operatie gehad
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
harrie
|
Titel: Geplaatst: Di Dec 25, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Hoi Marleen, de gele propjes zijn (zoals je hier in het topic meerdere malen kunt lezen) etensresten die in de keelamandelen blijven hangen.
Als je slim bent laat je ze zsm verwijderen. Kinderen hebben in vergelijking met volwassenen maar kort last van de pijn (dag of 1/2).
Overleg het maar eens met de huisarts/KNO-arts. De KNO-arts zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen.
groetjes, Harrie
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
gerda
|
Titel: Geplaatst: Wo Dec 26, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo allemaal, IK wil even reageren op het verwijderen van je keelamandelen. Met het verwijderen van je amandelen is het probleem niet opgelost. Het vuil wat dwars door je amandelen komt heeft een oorzaak, het zal zich dan ergens anders in lichaam ophopen met alle gevolgen vandien. Zoek uit welk voedsel je moet laten staan - meestal zijn het melkproducten - en je zult waarschijnlijk van je probleem af zijn. Natuurlijk het is heel vervelend bepaalde voedingsmiddelen te moeten laten staan. Geloof me, ik gebruik al jaren geen melkproducten en het mis het nog steeds, al die soorten kaas HEERLIJK toch, nee dat valt echt niet mee ! ! ! Wel heb ik nog heel lang biogarde yoghurt gebruikt, dat ging goed maar ik had wel 'smorgens altijd last van keelschrapen wat ook behoorlijk hinderlijk is en niet alleen voor mij maar ook voor mijn omgeving, dus daar ben ik toen helaas ook maar mee gestopt. MELK IS HEERLIJK MAAR ALS HET PROBLEMEN GEEFT KICK DAN ZO SNEL MOGELIJK AF. Niet alleen je amandelen maar je hele lichaam raakt verstopt met afval en op den duur krijg je allerlei allergische reakties en dan zijn de rapen gaar. Ik wens iedereen sterkte met dit vervelende probleem. Groetjes Gerda.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
harrie
|
Titel: Geplaatst: Wo Dec 26, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Gerda, heb je je keelamandelen wel verwijderd? Of durf je ze niet te laten verwijderen? Volgens mij is het onwaar wat je beweert.
Het vuil komt niet dwars door de amandelen, maar dit zijn etensresten die zich ophopen in de groeven van de opgezette amandelen.
Pas sinds ik opgezette keelamandelen heb, zijn de gele propjes aanwezig. Daarvoor had ik NOOIT last!
Als de keelamandelen zijn verwijderd ga ik ervanuit dat de klachten ook zijn verdwenen (lees honderenden tevreden mensen voor mij). Wat jij beweert, dat het vuil zich ergens anders in het lichaam gaat ophopen, is volgens mij volkomen onzin!
Laat je nog maar eens goed nakijken bij de dokter.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
Titel: Geplaatst: Do Dec 27, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Ik heb jaren met die vieze korreltjes/propjes in mijn keel gelopen. De KNO arts vertelde dat er een soort kraters (gaten) in mijn amandelen zaten waar etensresten in achterblijven. Doordat je bacterien in je mond hebt, krijg je die vieze propjes. Het heeft dus geen zin om je voedingspatroon te wijzigen....eten = eten.
Vorige maand zijn mijn keelamandelen verwijderd (ik ben 31 jaar) en het was even 10 dagen afzien. Je kan niet normaal eten en dat ben je op een gegeven moment echt zat. De pijn is goed te doen MITS je pijnstillers hebt. Ik moest van de arts 1000 mg paracetamol plus een zetpil Diclofenac gebruiken. Drie keer per dag, want je merkt dat ie na zes uur uitgewekt raakt. Mijn arts schreef de pijnstillers zelf voor, maar als jouw arts dat niet doet, moet je daar zeker om vragen. Ik hield het niet uit met alleen paracetamol.
Het is een wereld van verschil. Ik heb niet alleen meer energie (had vaak verhoging door die amandelen), maar ik heb dus ook een hele andere smaak in mijn mond. Geen bijsmaak van de vieze korrels en een goede adem. Dat is me heel veel waard! Ik zou de operatie zo weer ondergaan en zou willen dat ik het eerder had gedurfd. Ik raad het iedereen aan!!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
harrie
|
Titel: Geplaatst: Vr Dec 28, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Fijn om te horen dat het je goed gedaan heeft Marloes. Ik sta binnenkort op de wachtlijst:) Ik kan je zeggen dat ik wel erg tegen de operatie op zie. Maar elke dag met een slechte adem en onzekerheid leven is ook geen optie! Dan maar even een weekje tanden bijten!
Ben jij pas na 10 dagen weer gaan werken? Zelf heb ik een zittend beroep, zou het lukken om na een weekje weer aan de slag te gaan? Wellicht verschilt het per persoon... ben zelf 22 jaar.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Bedankt voor je duidelijke reactie Marloes!
Heel herkenbaar wat je zegt over de diep verstopte propjes! Gister ben ik met een sateprikker gaan porren om een diepzittende prop eruit proberen te halen, pas na een half uur was ie eruit!
Wat ik vreemd blijf vinden is dat de amandelen niet pijnlijk aanvoelen, had jij dit ook niet? Verder heb ik eigenlijk nauwelijks keelontsteek of iets dergelijks...en toch dikke amandelen met kraters!
Wat betreft het eten na de operatie... Zijn lichte soepen (cupasoup?) en papjes (vruchtenvla? vanille?) wel goed weg te slikken met de nodige pijnstillers op? Of is het bij elke slok alsof je door de grond gaat?
Ik hoor graag je reactie.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Hoi Harrie,
Je wilt niet weten hoe erg ik er tegenop zag! Ik heb er alles over gelezen, dus ik wist wel ongeveer wat me te wachten stond. Niemand vind het leuk, maar het is relatief van korte duur. Ik bedoel: als het goed is kan je nog jaaaaaaaaaaaaaren daarna genieten van een normale smaak en goede adem. Ik was altijd zo bang als iemand dichtbij kwam staan (of als ik zoende). Nu is dat helemaal over, zo lekker! Daarnaast kan die troep op je amandelen niet gezond zijn voor de rest van je lichaam. Ik voel me niet voor niets beter!
De arts vertelde achteraf dat hij tijdens het pellen, helemaal achter mijn amandelen, nog flinke proppen tegenkwam. Ik dacht dat ik op die dag geen last had van propjes, zo zie je maar dat ze ook diep achter je amandelen verstopt kunnen zitten.
Ik ben twee weken thuis geweest en heb ook een zittend beroep. Ik was heel snel moe. Op zich niet gek als je alleen afgekoelde soep en pap eet. Ik was vier kilo afgevallen (en ik weeg al bijna niets). Daarnaast is de narcose ook niet gelijk uit je lichaam; het is toch een soort gif. Maar misschien ben jij wel sneller opgeknapt omdat je nog een stuk jonger bent, wie weet. De arts had mij wel van tevoren verteld dat het tien dagen "afzien" was en daar had hij gelijk in. Pas na de tiende dag had ik het idee echt beter te worden...
Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken. Ik deed dat ook en dan 'moet' je wel en ben je er sneller vanaf. Het heeft geen zin om het uit te stellen en er steeds meer tegenop te zien. Het is écht te doen met de juiste pijnstillers! Veel succes!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Hoi Marloes,
Aan deze kant is al een stukje opluchting! We hebben dus echt dezelfde klachten met de keelamandelen! Hoeveel jaar heb je hiermee gelopen? Ik heb het nu +- 7 maanden...
Bedankt voor de duidelijke voedingtips. Ik ga zeker veel (ijs)water drinken! En veel ijsraketjes in huis halen! :) Zou aardappelpuree ook eringaan? Zelf ben ik wel bang dat er veel blijft plakken in de wand, maar daarom is dat drinken natuurlijk zo belangerijk.
Groetjes, Harrie
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Hoi Harrie,
Ik heb ook nog nooit een keelontsteking gehad. Ook waren mijn amandelen nooit pijnlijk. Natuurlijk had ik weleens keelpijn op het moment dat ik verkouden werd, maar niet zo heftig als een echte keelontsteking. Ik weet dus ook niet hoe ik aan die kraters kom. Ik heb ooit pfeiffer gehad en heb een vermoeden dat het daarmee te maken heeft, maar dat weet ik dus niet zeker....het is gissen.
De eerste dag heb ik boullion (opkikker) laten afkoelen en wat vla gegeten. De dagen erna kreeg ik verse soep (tomaten- en kippensoep) van mijn moeder, dat was erg lekker. Je kan dan je brood (zonder korstjes) erin gooien en dan wordt het heel zacht. Verder at ik veel vanillevla en griesmeelpap. Je moet even kijken wat jij lekker vindt. Wat later at ik aardappels met zachte groente (geen spinazie, dat prikt) rijst met witte bonen in tomatensaus en pasta's. Niets pittigs in ieder geval. En geen bananen, die prikken ook. Het is wel redelijk weg te slikken allemaal. Je hebt een beetje het gevoel dat eten blijft hangen, er zitten korsten, dus ik dronk veel tijdens het eten. Met goede pijnstillers ga je zeker niet door de grond, absoluut niet. Sowiesie is de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven HEEL VEEL te drinken vanaf het moment dat je uit de operatie komt. Liefst water met heel veel ijsklontjes. Hoe meer je drinkt, hoe sneller je geneest en hoe minder pijn je hebt. Dat heb ik in mijn hoofd geprent en het heeft geholpen. En veel waterijsjes natuurlijk. Door het ijs wordt de zwelling minder.
Mocht je nog meer vragen hebben, lees ik het wel weer!
Grtjes Marloes
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Gerda, je kunt je amandelen gewoon missen. Het is nooit bewezen dat mensen zonder amandelen sneller vatbaar zijn voor ziektes of iets dergelijks, integendeel zelfs!
Je zegt dat je alleen gele propjes hebt bij het gebruike van melkproducten... Melkproducten zijn goed voor je lichaam. In kaas, melk zitten goede stoffen! Jij wilt dus nooit meer broodjes kaas, pizza's, verse melk nemen door een paar stomme keelamandelen? Wat mij betreft ben je niet wijs dan...
Kun je trouwens nog wat toelichting geven op je theorie uit je vorige bericht waarin je verteld dat het vuil zich in het lichaam ophoopt wanneer de keelamandelen zijn verwijderd?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
gerda
|
|
|
|
|
Beste Harry,
Of ik bang ben voor een operatie ? Wat moet, moet ! Maar wat niet echt nodig is, laat ik niet doen. Amandelen zitten er niet voor niets. Ik heb alleen propjes als ik melkproducten gebruik. Ook bij noten en zaden maar dan krijg ik ook nog eens migraine, dus daar blijf ik zo wie zo vanaf.
Groetjes Gerda
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Ha Harrie!
We hebben inderdaad dezelfde klachten. En aangezien ik zoooo blij ben dat ik het heb gedaan (staat in mijn top drie van beste keuzes ooit, haha) wil ik je ook graag over de streep trekken. Laat je niet tegenhouden door angst voor de operatie. Vergeet niet dat het voor de arts een standaard ingreep is. Je gaat echt genieten van je lekkere smaak en goede adem. Hoewel dat niet direct na de operatie is hoor, dat komt pas nadat je korsten weg zijn.
Ik heb er ruim een jaar mee gelopen.
Natuurlijk zitten je amandelen er niet voor niets Gerda, maar vergeet niet dat in ons geval de amandelen niet goed meer functioneren. Sterker nog: ze kunnen je zelfs ziek maken. Je kan al hartziektes krijgen van onstoken tandvlees, dus laat staan wat je krijgt van die troep uit je amandelen. Het is toch een soort chronische ontsteking, want ik had dus echt vaak verhoging (heel subtiel, zo rond de 38 gr., dus niet écht ziek). Ik ben nu veel fitter, meer energie. Mijn amandelen deden dus het tegenovergestelde. Daarbij zit je afweersysteem ook nog op andere plaatsen.
Het is uiteraard wel je eigen keuze. Je moet doen wat je zelf denkt wat goed is voor je lichaam!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
sannie
|
|
|
|
|
Hallo ! Ha, ik dacht dat ik altijd de enige was met die vieze witte half rottende propjes in mijn keel. Ook ik deed er alles aan om er vanaf te komen maar niks hielp. Daarbij had ik wel vaak last van mijn amandelen, deze zijn er op mijn 22e uitgehaald, daarna geen witte propjes meer ! Heerlijk fris ! Wel heeft het verwijderen van mijn amandelen enorm zeer gedaan, 't viel mij flink tegen en ben echt geen piepert ! Heb iig 1 week gruwelijk veel pijn gehad en daarna nog 2 weken herstellende hiervan.
iedereen sterkte met de monsterlijke witte propjes !
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Hi Marloes,
Ik ben er nu van overtuigd en ga kiezen voor de operatie.
Zoals je al zegt zijn de amandelen maar een klein deel van het hele afweersysteem. Het speeksel in de mond is zowiezo een grote bactierenbestrijder!
Als het zover is laat ik het je weten!
Groetjes,
Harrie
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Hee Harrie,
Goed dat je het gaat doen, je gaat echt geen spijt krijgen!
O ja, vergat nog te antwoorden over die aardappelpuree: das ook heel goed, want het is lekker zacht. Alles wat blijft hangen, spoel je inderdaad weg met water. Het is de eerste week/tien dagen echt irritant, maar daarna gaat het met de dag beter. Als het goed is, krijg je ook nog een folder met tips mee van het ziekenhuis.
Zorg dat je na je gesprek met de KNO arts een recept meekrijgt voor de Diclofenaczetpillen. Dat kreeg ik ook (gaf hij uit zichzelf). Je kan de pillen dan voor je operatie alvast in huis halen.
En wat erg handig voor 's nachts is: een ingevroren plastic waterflesje. Je hebt dan de hele nacht ijswater. Probeer steeds te drinken wanneer je even wakker bent, want dan heb je 's ochtends minder pijn met slikken.
Ik wens je heeeeeel veel succes! Denk vooral aan de leuke dingen die je gaat doen als je hersteld bent. MET frisse adem :-)
Grtjes!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Hey Marloes,
Ik heb inderdaad al een stapel boekjes en een 'checklist' meegekregen van de annestesist.
De pijnstillers op dit lijstje waren: Paracetamol 500mg, en Paracetamol Zetpillen 1000mg (waarschijnlijk gelijk aan Diclofenaczetpillen?)
Ook staat er op de lijst dat kauwgom kauwen ook de wondgenezing bevordert.
Heb je trouwens nog last gehad van oorpijn? Dit staat hier vermeldt als eventueel naverschijnsel.
Bedankt voor je steun! :)
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Denise
|
|
|
|
|
Hoi Harrie
Ik heb hetzelfde probleem als jou en marloes. Wel heb ik ook ongeveer iedere 2 maanden heftige keelonstekingen die samen gaan met hoge koorts rond de 40 graden. Nu heeft mijn huisarts me doorgestuurd naar de KNO arts. Aangezien jij ook uit eindhoven komt en misschien in het zelfde ziekenhuis geholpen wordt kun je me helpen met een aantal vragen. Ik ben 21 jaar. Heb je al een consult gehad bij de KNO? In welk ziekenhuis? Ben je inmiddels al geholpen of hoelang is de wachttijd? Hoelang duurt zo'n opname enz?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Gerda
|
Titel: Geplaatst: Za Dec 29, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Beste Harrie, Nou nou je reageert wel een beetje heftig, dat kan toch niet de bedoeling zijn van Allergie-plein. Ieder geeft zijn eigen ervaring of mening met alle goede bedoelingen. Probeer zelf dus maar eens wat meer informatie te vinden op internet over melk want in onaardige reakties daar zit ik niet op te wachten. Om toch aardig af te sluiten een vriendelijk groetje voor jou, zoals het hoort ! Gerda
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Harrie
|
|
|
|
|
Hoi Gerda,
Excuses als ik heftig overkwam, was niet de bedoeling :). Ik was wat licht geirriteerd over jouw uitspraak mbt de gele propjes die zich in het lichaam kunnen ophopen.
Zelf ben ik met nog een groot deel van het forum ervan overtuigd dat het verwijderen van de keelamandelen de oplossing is.
Groeten, Harrie
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Hoi Harrie,
Paracetamol (500 of 1000 mg) is niet hetzelfde als diclofenac. De laatste is een zwaardere pijnstiller. Vanaf het moment dat ik uit de operatiezaal kwam en weer terug op kamer was, kreeg ik om de zes uur een paracetamol- + diclofenaczetpil. De arts zei dat ik ze thuis ook tegelijkertijd moest nemen. Op een gegeven moment probeerde ik het met alleen paracetamol maar dat hield ik niet vol.
Ik vind het raar dat de ene arts het wel uit zichzelf voorschrijft en de ander niet. Je kan proberen om het zonder de diclofenac te doen en het evt later via de huisarts alsnog te krijgen. Persoonlijk zou ik er nu alles aan doen om het voorgeschreven te krijgen, maar das jouw keuze.
Die tip van kauwgom ken ik niet. Toen ik na twee weken voor het eerst een kauwgompje nam, prikte het in mijn keel. Ik weet dus niet of het wel zo fijn is. Oorpijn heb ik heel licht gehad, te verwaarlozen. Ik had wel gelezen dat je er dan een druppeltje olie (bv sla- of olijfolie) in kan doen.
Good luck! ;-)
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Marloes
|
|
|
|
|
Hoi Briena,
Er is een groot verschil tussen huisartsen, dat blijkt maar weer... Mijn arts heeft me doorgestuurd naar een kno arts nav een telefonisch consult. Heb gezegd wat mijn (langdurige) klachten zijn, zei dat ik het zat was en dat ik een verwijzing wilde. Dat heeft ie toen gefaxt.
Het is jouw lichaam en als het volgens jou noodzakelijk is om een kno arts te raadplegen, zou ik écht onwijs mijn zin doordrijven totdat ie me zou doorverwijzen. Niet opgeven hoor!
Succes!
grz
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
anita
|
Titel: Geplaatst: Zo Dec 30, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Ik had zelf ook van die gele stukjes en die stinken vreselijk. Het waren volgens de kno-arts wilde amandelen. Na dat die zijn weggehaald heb ik er nooit meer last van gehad.
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
Gerda
|
Titel: Geplaatst: Zo Dec 30, 2007 12:00 am |
|
|
|
|
Hallo iedereen met dit probleem,
Al eerder heb ik hierop gereageerd, want ik had ook last vast witte vlokken op mijn amandelen, maar alleen als ik melkproducten had gebruikt. Dus was voor mij vele jaren melkproducten taboe. Door verder te zoeken op deze site, las ik over het middel "KERUTABS", tabletten voor mensen die het enzym "lactase" missen om het melkzuiker "lactose" af te breken. Dit is voor mij de oplossing voor die nare vlokken, ik gebruik nu één pilletje voordat ik een melkproduct ga gebruiken en tot mijn grote blijdschap, van witte vlokken op mijn amandelen heb ik geen last meer. Heerlijk, ik eet weer Kaas en drink weer Melk, en met mijn adem is naar ik aanneem niets meer mis mee. Het is voor mij dus een LACTOSE- INTOLLERANTIE probleem. Maar ik vermoed dat dat voor vele met mij het probleem is .Ik raad iedereen aan dit middel te proberen voordat je besluit je amandelen te laten verwijderen . KERUTABS-TABLETTEN gewoon te halen bij de apotheek, en voor de prijs hoef je het niet te laten 3.50 euro voor 50 tabletten. Bedenk, dat als het een lactose-probleem mocht zijn, je dit niet oplost door je amandelen te laten verwijderen. Helaas, weet de reguliere geneeskunde hier erg weinig van, zo heb ik gemerkt. Ik ben niet ontevreden over mijn huisarts maar van "Kerutabs" had hij nog nooit gehoord, terwijl het gewoon bij de apotheek te koop is.
Groetjes en succes.
|
|
| Naar boven |
|
 |